Kryštof Sýkora
Kdo mě zná, tak Vám potvrdí, že mluvením o sobě čas moc neztrácím. To bych však udělal hrubou internetově-blogerskou chybu, kdybych Vám na sebe nic neprozradil a spolehl jen na svou dokonalou fotografii, jejíž pořízení jsem kvůli blogu vytrpěl.
Jsem ročník 1971.
Nikoli tedy „sedumdesát“ jak zpívají v oné písni Chinaski. Jejich popis té mojí generace docela sedí. Maturovat v roce 1990 mělo jisté výhody – jako že už jsme nemuseli maturovat z ruštiny, ale také nevýhodu velmi nejisté perspektivy uplatnění ve tvořící se společnosti. Na jednu stranu se nám do široka otevírala svoboda, na druhé straně jsme tušili, že všechno bude úplně jinak, než pro co nás soudruzi učitelé hnětli. Já jsem to měl však docela jednoduché, protože jsem se svojí dívkou čekal rodinu. Rozhodování: vysoká škola nebo 2 roky vojna – jsem vyřešil náhradní vojenskou službou, kterou jsem strávil ve Vojenských stavbách s.p. jako pomocný stavební dělník.
Léta 90.
Moje zkušenost se stavebnictvím mi ukázala, že zřejmě nejsem ten typ, který by měl v tomto oboru budovat kariéru. Nicméně jsem nenašel dostatečný „sicflajš“, jak říkala moje babička, abych se pokoušel o nějakou vysokou školu. Na mé oblíbené právnické fakultě stále trápí adepty příjmačkami z dějepisu – a to tedy opravdu nemusím. Věnoval jsem se tedy práci v cestovním ruchu, incomingu, ubytování atd. Také jsem si pořídil „Osvědčení o registraci“ a začal vyvíjet podnikatelskou činnost.
Technicko-reklamní období
Když jsem se nabažil práce s turisty, hledal jsem práci, kde bych uplatnil i jiná zákoutí mozku, než ta, co mají na starost mluvení několika jazyky. Na doporučení svého otce mě přijali ve firmě Besie s.r.o. kde jsem se během 5ti let vypracoval na pozici marketing managera. Byla to zajímavá zkušenost, protože jsem mluvil také do vývoje a prodeje audio zařízení, zejména PA systémů a reprosoustav.
Továrna-Design s.r.o.
V roce 2000 jsme s kolegou Danem Handlem založili reklamní agenturu. Jedním ze stálých zákazníků byl velkoobchod reklamních předmětů, pro který jsme připravovali korektury do tisku. Tam jsem se také poprvé setkal s celou šíří jejich sortimentu a měl možnost nakouknout do zákulisí. Na své první návštěvě jsem strávil asi hodinu prohlížením vitrín s předměty a přemlouváním obchodníka, aby mi prodal jedno pouzdro na vizitky. Prostě jsem se do nich nějak zakoukal.
Postupně jsem pronikl do tohoto oboru natolik, že mě začalo mrzet, jak málo kreativní nebo kvalitní zboží se u nás nabízí. Aby nevznikl konflikt zájmů, začali jsme dovážet méně obvyklé reklamní předměty mimo katalog a zajišťovat jejich výrobu v Číně. Mám totiž mezi Číňany dost přátel, některým jsem pomáhal s podnikáním v českých podmínkách.
Naše cesty se společníkem se rozdělily a každý jsme se začali věnovat něčemu trochu jinému. On grafice a webům, já se stále více orientoval na produkci a obchod. V roce 2005 jsem vydal náš první katalog reklamních předmětů a jeho úspěch potvrdil, že se tomuto oboru nadále věnuji.
Darky-eshop.cz
Zhruba od roku 2007, kdy vznikl první můj blog o reklamních předmětech, jsem se zabýval tím, jak vystavět takový e-shop, aby usnadnil výběr a bylo jej možné rychle aktualizovat a plnit daty. Zpočátku nebyly internetové technologie na dostatečné výši, potom to trvalo, než se je naučili programátoři ovládat. Nakonec jsem se musel naučit ovládat programátory, aby naprogramovali to co je třeba. Když se všechno sešlo ve správné konstelaci začali jsme vyvíjet náš e-shop. V roce 2014 v březnu jsme jej spustili, a tím vstoupili do fáze, kdy jej upravujeme a vylepšujeme.
Marketing obecně a na internetu
Jelikož se již od roku 2000 zabývám internetovými stránkami, optimalizacemi pro vyhledávače a podobně, neušlo mi, jak se poslední dobou podoba internetového marketingu profiluje. Technologie se zdokonalují, specializují a není jednoduché držet s nimi krok. Věřím ale, že právě díky nim budeme moci více zákazníkům dokázat, jak jsme v našem řemesle dobří a jak reklamní předměty mohou být pro jejich podnikání přínosné.